forget life
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

forget life

●● انسى الحياة و عيشها بشكل تاني ●●

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!

3la2
uora
~{.. ShOShO ..}~
princess dreamy
8 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
princess dreamy
عضو برونزي
عضو برونزي
princess dreamy

انثى عدد المساهمات : 695
العمل/الترفيه : ثانوية عامة
المزاج : ليه كل شئ في حياتنا كدب وخداع ...... ليه مشاعر الناس بالرخيص تتباع

حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Empty
مُساهمةموضوع: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالثلاثاء يوليو 07, 2009 2:27 pm

يعتقد الكثير من المختصين أن حب المراهقة هو ذاك الحب الذي قد يقع فيه الشاب أو الشابة ما بين العمر 16 سنة حتى 21 سنة، ويصفه المختصون بأنه حب بريء صادق لكنه عابر وطائش.

يكثر أن يقع المراهقون والمراهقات في حب متبادل في السنين الأولى من الشباب، ويختلف الناس في تقييم هذا الحب:

بعضهم يراه حباً بريئاً صادقاً، ضرورياً لاختبار كل جنس لمشاعره العاطفية كخطوة أولى باتجاه النضوج العاطفي والجنسي.

في حين يحذّر البعض الآخر منه، مذكراً بأنه غالباً ما يأتي في مراحل التحصيل العملي الأكثر حساسية في حياة الشاب أو الشابة مما يؤثر فيهم سلباً، ويتركهم في المحصلة على أنقاض حب عابر، وعلى أنقاض مرحلة دراسية مهتزة أو ربما فاشلة.

ويعتقد المختصون، أنه من النادر أن ينتهي حب المراهقة بالزواج، فهو حب طائش وعابر، ويغلب أن يمر بسرعة ليصبح ذكرى جميلة تداعب ذاكرة الفرد في المستقبل من حين لآخر.

يعتقد البعض أن من لا يمر بحب المراهقة، لن يتمتع بحالة نضج عاطفي وجنسي سويٍّ في المستقبل، في حين يصرّ آخرون أن من يعش تجربة حب في المراهقة، يغلب أن يتجاوز أهم سني تحصيله العلمي بصورة غير مستقرة تضرّ بمستقبله الدراسي والمهني.

يعتقد بعض المختصين أن حب المراهقة لا يحكمه العقل بل تحكمه العواطف، لذا سرعان ما ينهار مع تقدم الشاب والشابة باتجاه سني النضج، في حين يؤكد البعض أن الحب في المراهقة أسمى أنواع الحب، وأكثرها خلوداً وإثارة للمشاعر الجميلة في ذاكرة الفرد.

ما رأيك فيما سبق؟

هل تعتقد أن حب المراهقة حب حقيقي أم وهم خطر؟

هل إيجابيات حب المراهقة أكثر أم سلبياته؟

هل حب المراهقة قضية قدرية يصعب التحكم فيها، أم أن للأسرة والتربية دور في التحكم بسنين المراهقة ومنع المراهق من الوقوع في تجارب حب طائشة وعابرة؟
~{.. ShOShO ..}~
عضو بيحاول
عضو بيحاول
~{.. ShOShO ..}~

مُساهمةموضوع: رد: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالأحد يوليو 12, 2009 11:43 am

مرسي يا جميل ع التوبيك

بس انا هقول رايي فيه

انا بالنسبالي الحب في سن العلماء بيسموا ((سن المراهقة)) دة انا بسميه (( حب فعلا بمشاعر واحساس قوي و لانو بيكون اول حب فالبنت او الولد بيدوا كل المشاعر لبعض يعني بيكون حب بجد ))

اما اسم (( حب المراهقة )) فانا بصراحة مش معترفة بيه الحب هوة حب في اي سن سواء كان مراهقة او غيرو

ممكن فعلا يكون مندفع لانو كلو بيكون مبني ع الاحساس والمشاعر ولانو بيكون اول حب بالنسبة للبنت او للولد

اما بقى بالنسبة لانو ممكن يكملو مع بعض لحد ما يتجوزوا او لا فدي حاجة راجعة لعقليتهم هما الاتنين ممكن تكون عقليتهم فعلا عقلية طفلية وممكن تكون عقليتهم عقلية ناضجة وممكن انهم يكملوا مع بعض

وانا عن نفسي عندي مثال لحب استمر من اولى ثانوي لحد ما اتجوزوا وبقى عندهم بيبي ودة حد من قرايبي

وممكن فعلا دة يكون شئ نادر في زمنا

مرسي يا جميل ع التوبيك
uora
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالثلاثاء يوليو 21, 2009 11:38 pm

مرسي بجد توبيك جامد
انا بلنسبالي ان حب المراهقه حب ممكن كون صادق و ممكن لا و اكترهم لا اللي بتخلص بمشاكل و جواز من ورا الاهالي و كده يعني و انا عارفه كتير عملو كده
بس اوقات كتير بيكون صادق و زي ما قالت SHOSHO ان في اوقات بتقعد لحد الجواز و انا عندي بردو قصه كده
بس الصادق ده نادر

مرسي كتيرررررررررررررر
3la2
المشرف العام
المشرف العام
3la2

مُساهمةموضوع: رد: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالخميس يوليو 23, 2009 6:38 am

انا بعد كلام شيروي مش هتكلم خلاص

بس هو فعلا بيكون حب صادق

والتفاضيل ارجعو لكلام شيروي
meno.f
المشرف العام
المشرف العام
meno.f

مُساهمةموضوع: رد: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالخميس يوليو 23, 2009 11:37 am

انا ممكن اعلق على كلام شوشو بس ياشوشو حب المراهقة دة انا بحس انو تفاهة لان الواحد او الواحدة بيكونوا لسة حتى مش عارفين يفكروا ازاى مش عارفين اى حاجة فى الدنيا لان المراهقة دة لسة بين ال15 وال19 على ما اظن انا مش شايفة ان دة سن مناسب دة حتى المشاعر فية بتبقى مطضربة وكلنا عارفينكدة دلوقتى انتى لو بتحبى حد قوى ممكن من اول زعلة او مش لازم زعل حتى كدة من غير اى سبب يكون دة اكتر انسان بتكرهية فى الدنيا طب ازاى ممكن الطرف اتانى يتقبل كدة وتكونى انتى كمان بالنسبة لة اكتر واحدة بتكرهيها وغير كدة الفترة دية اهم فترة فى الدراسة من 3اعدادى لحد 1جامعة على ما اظن لصعب فترة فىالدراسةولو حد معايا فى الكلام دة يا ريت يقولى
ahmad midoo
عضو جديد
عضو جديد
ahmad midoo

ذكر عدد المساهمات : 37
المزاج : الحمد لله مرتبط وبحبها قويي

مُساهمةموضوع: رد: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالخميس أغسطس 13, 2009 7:48 am

اولا بجد احيكي يا اميره على التوبيك الجامد دا cheers cheers cheers

بس انا من رايي انه مفيش حاجه في الدنيا اسمها حب في فتره (( المراهقه )) الحب حب في اي سن واي مكان واي وقت
بس المشكله ان الحب في الفتره دي او اي فتره زمان كان حاجه كبيره والبعض كان بيعتبروا حرام بس دلوقتي لما العالم انفتح بقى في ناس بتايده لانها فهما يعني ايه حب وناس للاسف لسه متمسكه بعادتها القديمه
وانا من رايي انه اجمل حاجه في الدنيا وبجد بيكون صادق وعمره مكان(( لعب عيال)) بس كدا مفيش كلام تاني يتقال بعد كلام شوشو

وبجد ثانكس يا اميره
a7labanota_lola
مدير المنتدى
مدير المنتدى
a7labanota_lola

انثى عدد المساهمات : 418
العمل/الترفيه : art
المزاج : coooool

مُساهمةموضوع: رد: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالخميس أغسطس 13, 2009 9:17 am

احيكي يا ميرو جدا علي الكلام الجامد دة وبصراحة مش هقول حاجة بعد كلام احمد وشيروي بجد عندكو حق واحيكو جامد جدا
skyangel_neno
المشرف العام
المشرف العام
skyangel_neno

انثى عدد المساهمات : 215
العمل/الترفيه : تاليف الاغاني والعزف على البانو

مُساهمةموضوع: رد: حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!   حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!! Emptyالخميس أغسطس 13, 2009 6:14 pm

مرسي جدا يا ميرو بجد توبيك تحفه وفعلا حاجه لازم نتكلم فيها
انا شايفه انو حب ممكن يكون كويس وممكن يكون وحش
هو الحب مش ليه سن معين الحب ممكن يجي في اي لحظه بس المشكله في ان الحب اللي في سن المراهقه السن ده اجمل مرحله الانسان بيعشها
وبجد لما بيتحب فيه بيكون بصدق وبمشاعر صادقه بس المشكله انو مش بيكمل لما بجد نحس ان احنا اتعلقنا بحد ودخلنا في تجربه احنا مبسوطين فيها بس فجاه كل ده بينتهي لان في السن ده كل واحد ي الطرفين مش بيكون لسه قدر يفكر ولا قدر يختار مجرد احساس ومشاعر بنحساها وبنحبها بس بتنتهي بعد ما كل حدمن الطرفين بتكون ليه حياه تانيه كل واحد في الطرفين بيبدا يبعد لانو بيشوف ناس تانيه وحياه تانيه فيبتغير مشاعروا وتفكيروا لانو في السن اللي كان فيه مش بيكون لسه قدر يقرر ان ديه شريكه حياتوا او ان ده شريك حياتها عشان كده مش ديما بيكمل غير كده الاهل بيرفضو حاجه زي كده احنا اكيد بنكون مبسوطين في التجربه اللي احنا فيها وبنكون بنحب بجد بس مش ديما بيكمل
ونادر اوي لما تلاقي حد مع بعض ويفضلوا يحبو بعض لحد ما يتجوزوا
انا راي ان هو وهم بيعيشوا فيه وبينتهي واحنا اللي بننضر في الاخر لان احنا بنفضل فاكرين الحب ده وبيفضل ليه اثر في حياتنا
وكمان ممكن يكون حي حقيقي بس مش ديما او لوقت معين وبينتهي
وممكن يكون حب حقيقي لما يكون في تفاهم وحي بجد واخلاص واحترام بين الطرفين ويكون كل واحد فيهن اختار بجد ان ديه او ده الانسان او الانسانه اللي هيقضلي معاه بقيت حياته في الحاله ده بجد بيكون حب حقيقي
مرسي او يا ميرو بجد توبيك تحفه

حب المراهقة... حب حقيقي أم وهم خطر؟ ??!!
صفحة 1 من اصل 1